top of page

Voor één dag op een groot podium staan! - In gesprek met artistiek leider Tatiana Chevtchouk over het Open Podium & Junior Concert

Een groot podium, niet alleen voor de maestro's van tegenwoordig en het meer bekende opkomende jonge talent, maar juist ook voor jonge amateur musici. Dit was het beeld dat artistiek leider Tatiana Chevtchouk voor zich zag toen zij het Open Podium van KOHA voor het eerst ging plannen. Met 80 piano leerlingen in de week, weet zij als geen ander wat het voor de vaak nog jonge musici betekent om niet alleen voor publiek te spelen, maar ook op een podium waar muzikale dromen waar worden. Juist hier kan de passie en het inbeeldingsvermogen over 'hoe het zou kunnen zijn' gevormd worden. We zijn met Tatiana in gesprek gegaan om meer te weten te komen over het Open Podium en het nieuwe Junior Concert van KOHA.

Tatiana, vertel eens: Hoe lang bestaat het Open Podium eigenlijk al? Het Open Podium bestaat sinds de allereerste editie van het Klassiek op het Amstelveld, al vanaf 2013. Inmiddels al 11 jaar!

Waarom is het Open Podium en nu ook het Junior Concert in het leven geroepen? Wat was jouw gedachte hierachter? Ik wilde altijd al een podium creëren om kinderen te inspireren, te motiveren en mooie kansen te bieden om zich als artiest aan een groot publiek te presenteren. En dat allemaal zonder wedstrijdelement; iedereen mag vrijuit spelen! Voor de eerste keer organiseren wij het Junior Concert voor diegenen die al verder zijn in hun muzikale ontwikkeling. Er kwamen steeds meer aanmeldingen en we merkten dat het voor de musici fijn is om in dezelfde leeftijdscategorie met elkaar op het podium te staan, ervaring uit te wisselen en elkaar te inspireren. Hierom hebben we nu ook het Junior Concert voor de jeugd vanaf 13 jaar georganiseerd.

Wat maakt deze concerten zo bijzonder?

KOHA presenteert alle jonge musici als echte artiesten in een professionele omgeving en biedt elke keer een andere prachtige historische locatie, waar ook de grootste namen uit de muziekwereld optreden. Afgelopen jaar bijvoorbeeld vond het Open Podium in De Kleine Komedie in Amsterdam plaats, het oudste theater van Amsterdam, gebouwd in 1786. Dit jaar is de locatie de Duif in Amsterdam, vlakbij het Amstelveld. Een heel bijzonder kerkgebouw uit 1857, ze noemen haar ook wel een verborgen parel. Hoe bijzonder is het om hier op te mogen treden!

Wat kun je als deelnemer verwachten? Voor één dag mogen de deelnemers op een groot podium staan en ontdekken hoe het voelt om een artiest te zijn en hun liefde voor muziek met groot publiek delen. Vaak oefen en oefen je thuis en stel je je voor hoe het zou kunnen zijn om één keer op een groot podium te staan. Dit is dé kans om vanuit jouw thuis of de muziekschool gelijk op een toplocatie jouw muziek aan een heel enthousiast publiek te laten horen. Laat jezelf en jouw instrument zien of je prachtige stem horen. Alle instrumenten zijn welkom en voor de pianisten faciliteren we een prachtige vleugel!

Kun je een aantal mooie herinneringen van de laatste edities met ons delen?

Er zijn erg veel succes verhalen te vertellen over deelnemers van het Open Podium door de jaren heen:

Zo heeft Maxim Heijmerink als 12-jarige jongen meegedaan aan het Open Podium en komt hij dit jaar terug als gevierd professioneel pianist tijdens het openlucht festival Klassiek op het Amstelveld. Hij speelt inmiddels op belangrijke podia op de hele wereld.

Wij hebben ook mooie herinneringen aan Sofia Asghari. Zij zong de sterren van de hemel op het Open Podium toen zij 12 jaar oud was. Volgens Sofia was dit het moment dat zij besloot een professionele operazangeres te willen worden. Nu is Sofia 23 jaar oud en studeert zij klassieke zang aan de Folkwang Universität der Künste in Essen, Duitsland.

Jasmijn Schroder, de dochter van Chazia Mourali, zong voor de eerste keer voor een groot publiek toen zij 7 oud was en meedeed aan het Open Podium. Dit gaf haar de inspiratie om zich later aan te melden bij The Voice Kids, waar zij het tot de finale schopte. Volgens Jasmijn zou dit nooit hebben kunnen gebeuren zonder het Open Podium.

En zo zijn er nog vele mooie verhalen over de rol van het Open Podium bij heel veel jonge deelnemers.

Wat voel je erbij als je alle jonge kids & de jeugd zo trots en passievol ziet spelen? Het doet mij veel en het emotioneert mij om te zien en te horen hoe jonge musici stralen op het prachtige podium, een kans die ik als kind nooit heb gekregen.

Wat zou je mee willen geven aan jonge talenten die erover nadenken om zich aan te melden?

Je bent een kind. Je houdt van klassieke muziek en speelt een instrument.

Natuurlijk droom je ervan om op een dag te ervaren hoe het voelt om een echte artiest te zijn. Is dat spannend? Natuurlijk is dat spannend! Want je zit alleen op het podium en speelt voor een zaal vol publiek. En iedereen kwam speciaal voor jou. Maar is dat leuk? Ja, dat is super leuk! Want na alle lange uren, weken, soms maanden van oefenen kan je eindelijk  je emoties en liefde voor muziek delen met het publiek. Je hebt een mooi verhaal om op je instrument te vertellen en als door jouw spel het publiek in het hart geraakt wordt, krijg je een enorm applaus en blije gezichten.

Op dat moment voel je je een echte artiest! Speel, zing rechtstreeks uit je hart en praat via jouw muziek met het publiek. Dank je wel Tatiana!